Szeretettel köszöntelek a Térj be hozzám... közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Térj be hozzám... vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Térj be hozzám... közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Térj be hozzám... vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Térj be hozzám... közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Térj be hozzám... vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Térj be hozzám... közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Térj be hozzám... vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Turul nemzetség elfeledett szentje
Skóciai Szent Margit, Szent István király unokája
Kezembe került a pécsi Janus Pannonius Múzeum füzeteinek 12. száma
(1967. Pécs), amelyben Papp László írását olvastam Rékavár 1963. évi
ásatásáról. Sajnos ezek a tanulmányok a nagyközönség számára nehezen
megszerezhetők, pedig a szakmán kívül is biztosan lenne rá érdeklődés,
hiszen annyi érdekes dolgot tudhat meg belőle az ember. A vár romjai a
baranyai Mecseknádasdtól nyugatra húzódó Várhegyen találhatók. Olvasása
közben több kérdés merült fel bennem: Miért nevezik Rékavárnak? Kik
voltak az itt lakó britek? Ki volt skóciai Szent Margit? Miben
mutatkozott meg szentsége? Miért tudunk oly keveset róla?
A válaszokat báró Malcomes Béla Szent István unokája című könyvében
találtam meg. 1938-ban Budapesten jelent meg, Szent Margit Skócia
királynéja magyar származása és magyarországi szülőhelye alcímmel. E
könyv alapján szeretném megismertetni a Dobogó olvasóival is a regényes
történetet, mely II. Vasbordájú Edmund angol király két fiacskájának
Magyarországba menekítésével indul. Sajnos a magyar krónikák nem
számolnak be erről, de Malcomes báró felkutatta a legrégibb angolszász
krónikákat és könyvében közli tartalmukat.
Az Atheling hercegeket 1017-23 között - sajnos az időpontok nem
biztosak, mert a forrásokban más-más évszám szerepel - Nagy Kanut dán
király elől menekítették, aki apjukat párviadalban halálosan
megsebesítette, majd megszerezte az angol trónt. 1035-ben, Rómában
bekövetkezett halála után azonban birodalma széthullt. A két herceg,
Edward és Edmund, 2 és 3 évesen először Svédországba került, majd a
–hunok királyához” - így szerepel a legrégebbi angol krónikában: az
angolszász ill. worcesteri Florence krónikájában - Szent Istvánhoz
–felneveltetés végett”. Edmund herceg életét nem tudjuk biztosan
követni, hiszen az egyik forrás úgy számol be, hogy Magyarországon halt
meg –éretlen korban”, egy másikban viszont az olvasható, hogy ő is
visszatért testvérével Angliába. Edward hercegről azonban biztosan
állítják, hogy Ágota lett a felesége. Ágota származására megint több
verzió található az angol krónikákban. Az viszont bizonyos, hogy Ágota
és Edward lánya, Skóciai Szent Margit volt, akinek élete és a róla
maradt feljegyzések már egyértelműen bizonyítják, hogy Ágota csak a
Turul nemzetség szülötte, Szent István király lánya lehetett.
Nézzük, mi bizonyíthatja, hogy az angol hercegek a nádasdi Rékavárban
éltek. A mai Mecseknádasd térsége a középkorban királyi birtok volt, a
vele szomszédos területek pedig a pécsváradi püspökségé. Malcomes úgy
fogalmaz: –A Réka várához tartozó adománybirtok királyi birtok volt,
melyet Szent István valószínűleg csak használatra adott fiatal
vendégeinek.” Papp László azt írja: –Néhány évtizede még, állítólag,
élt olyan helyi hagyomány, hogy valaha a vár egy fejedelmi angol
családé volt, s hogy a hegyet ťaz angol szűz hegyéŤ-nek hívták.”
Szintén ezt támasztja alá az 1235-ben II. András király által Bertalan
pécsi püspök javára kiállított oklevél másolata, mely a területet
–Terra Britanorum”-nak, –britek földjének” nevezi (Dr. Rézbányai
József, Katholikus Szemle 1896). Vagyis elfogadhatjuk, hogy itt
született és nevelkedett Szent Margit.
Réka vára, melyet Rák várként is emlegetnek a helyiek, már állt a
honfoglalás idején is, és a Várhegy aljában egy templom, ahol Edward
herceg és családja imádkozott. Idézet Malcomes Bélától: –A Rékavár
aljában álló ősrégi templom, az Ecclesia Sanctus Regis, a Szent Király
temploma, melyet egy régi okmány is felemlít, szintén királyi birtokon
állt. (Árpád-kori okmánytár X. 232 ) - Nem kétséges, hogy ez a templom
azonos a nádasdi, régebben Szent Chillianról, később Szent Istvánról
elnevezett plébániatemplommal.” Nem feladatom eldönteni, de úgy érzem,
hogy a két elnevezés, Rékavár és a Szent Király temploma, egészen
Atilla királyig vezet vissza bennünket.
Malcomes a várromok régiségének bizonyítékaként említi azokat
rendkívüli nagyságú tölgyfákat is, melyek egy 1777. évi leírás alapján
legalább 7-800 évesek voltak akkor, és a romok között és fölött még az
1800-as évek végén is ott éltek. Szintén tőle tudjuk, hogy a kis
templom mellett régi körfal maradványait találták, mely épület is
egyházi célokat szolgált, mivel átvezető ajtó nyílt belőle a
templomhoz. Vizsgálói feltételezték, hogy a templomos lovagrend, mások
szerint valamely ismeretlen női szerzetesrend kolostora lehetett.
A királyi család itt töltött éveiről magyar forrás hiányában nem tudok
beszámolni, a külföldiek már csak az Angliába való visszahívás ill.
visszatérés utáni eseményekről írnak. Edward királyi birtokot és
feleséget kapott Szent Istvántól. Ágotának három gyermeke született,
Margit, Edgar és Krisztina. Edward és családja visszahívásáról így
számol be William Malmesbury: –Hitvalló Edward király...követséget
küldött a hunok királyához, hogy bátyjának, Edmundnak fiát, Edwardot
családjával együtt engedje haza, hogy ő vagy esetleg fia kerüljön az
angol trónra.”
A királyi család, Szent István unokáival 1057-ben, I. András király
uralkodása alatt indult útnak Angliába. Ekkor Margit 12 éves volt. A
visszatérést követően azonban a trónviszályok tovább folytatódtak és
Edward hamarosan meghalt. Ágotának gyermekeivel menekülnie kellett a
dánok és Hódító Vilmos elől. Skóciában, III. Malcolm király udvarában
talált otthonra. Webster írja Fordun nyomán: –Valószínű, hogy Malcolm
Atheling Edwardnak a londoni udvarban tíz évig tartózkodó családját már
régebben ismerte, hiszen ő is ott élt több évig. Margit szépsége és
okossága meghódította a királyt, s rövid idő múlva már meg is kérte a
kezét.” Igy lett Margit Skócia királynéja.
Szent Margit öccse, Edgar, apjuk halála után többször próbálta
megszerezni az angol trónt, de nem sikerültek tervei. 1066-ban Ágotával
együtt aláíratták vele, hogy örökre lemond a trónról, később azonban
többször is fegyverrel támadt Hódító Vilmos ellen. Bátor, harcos férfi
hírében állt. Ágota másik lánya, Krisztina apácaként a dél-angliai
Hampshire-be került, a Romsey zárda főnöknője lett.
Margit idejét szent elmélkedéssel és vallásos könyvek olvasásával
töltötte és zárdai életre készült. Malcolm királyról azt írja
dunfermlini Theoderich szerzetes, aki Margit lánya, Mathilde számára
készítette el Margit életrajzát: –Akkor Malcolm uralkodott Skóciában,
akit alattvalói ,,Véres-nek hívtak. Félelmetes kegyetlenséggel állt
bosszút Macbeth hívein, aki atyját megölte és elragadta a trónt. Anglia
határvidékének lakói is többször megszenvedték ezt az irtóhadjáratot.
Malcolm Anglia belső bizonytalanságát és az angolszász uralkodócsalád
távollétét arra használta föl, hogy újra meg újra betört az országba...
Malcolm a legnemesebb családból vett magának feleséget, aki még
nemesebb volt bölcsességében és jámborságában... hatására a király
elhagyta vad szokásait... Egész környezete megváltozott Margit körül...
Előtte többé egy durva szót ki nem ejtettek. (Szentek élete, Skóciai
Szent Margit, Dussel E.- for. dr. Diós István)
Szent Margit és III. Malcolm esküvőjét 1070. húsvét másnapján, ápr.5-én
Dunfermlinben tartották, mely ezután vált skót fővárossá. Malcolm
király híres vadász és harcos volt, ekkor 47 éves özvegyember, akinek
családja már 600 éve uralkodott Skóciában. Az esküvőről több egykori
vers maradt fenn. Webster említi a Margitról és férjéről készült
festményt, mely a dunfermlini városháza képtárában volt látható és jól
mutatja jellemüket.
Malcomes Béla így ír: –Ágotán keresztül a magyar szokások, törvények,
erkölcsök, nemzeti jellemvonások, vallásos felfogás érvényesültek Szent
Margit egyéniségében és cselekedeteiben. Mindig az Istennek tetsző,
tiszta életet kereste.”
Webster J. M., a skót egyház egyik vezetője pedig azt írja Margitról:
–vallásosságának gyökerei a magyar királyi udvarban keresendők. Igaz
ugyan, hogy István király már nem élt, mikor Szent Margit született...
azonban sok minden, amit Margit tett Skóciában, hasonlít ahhoz, amit
Szent István tett Magyarországon...mindkettő a vasárnap megszentelését
akarta érvényesíteni; arra törekedtek, hogy a rabszolgaságot
megszüntessék. - Szent Margit és III. Malcolm esküvője fordulópontot
jelentett Skócia történelmében, mert ez volt a kezdete a barbarizmusból
kivezető civilizációnak. A szabadság, melyet a skótok ma élveznek,
abból az időből való, amikor Margit befolyása Skóciát a népjogok szabad
gyakorlatához juttatta.”
Margit kivételes szerelemmel szerette férjét. A dunfermlini palotához
közel, egy barlangba járt imádkozni, melyet ma is Margit barlangjának
neveznek és tisztelettel ápolnak. Egy alkalommal bevádolták őt a
királynál, hogy titkos szerelmi találkára megy oda. Malcolm király
személyesen akart erről meggyőződni és követte Margitot. Amikor látta,
hogy a királyné érte és országáért imádkozik, lelki újjászületésen ment
keresztül, és ettől kezdve teljes szívével bízott benne, elfogadta
tanácsait, Margit pedig tanította őt Jézus evangéliumi példabeszédeire.
Margit kezdeményezte Skóciában az egyházi zsinatok tartását, ahol nem
csak részt vett, de fel is szólalt és vallási vitákat folytatott az
egyház vezetőivel. Bevezette az Úr napjának megtartását és a vasárnapi
misén való részvételt. –A királyné a zsinaton tárgyalt teológiai
kérdésekhez is hozzászólt. Akkoriban éles viták folytak arról, hogy a
bűnös embernek egyáltalán szabad-e Krisztus Testét magához vennie.
Margit azt a nézetet képviselte a zsinat előtt, hogy -- jóllehet
valamennyien bűnös emberek vagyunk -- ha valaki meggyónt, megbánta
bűneit, megtette az elégtételt, és hittel járul a szentáldozáshoz, az a
Szentírás szerint nem ítéletre, hanem bűnei bocsánatára méltó.”
(Szentek élete, Dussel, E - ford. dr. Diós István)
Az ország kormányzásában is fontos szerepet vállalt, a főnemesek
ülésein jelen volt. A magyaron kívül beszélt latinul és angol-szász
nyelven, de a skótok régi kelta nyelvét nem tanulta meg. Feljegyezték,
hogy a hercegi család tagjai egymás között és magyar kíséretükkel csak
a magyar nyelvet használták és a kíséretben Skóciába érkező magyar urak
a skót udvarban magas pozíciókat töltöttek be. Ma is több előkelő skót
család származtatja magát ezektől a magyar nemesektől.
Szent Margit a palota rendtartásában fényes és pompás magyar szokásokat
vezetett be. Skóciában még ma is –A királyné serlegé”-nek nevezik a
lakoma utáni záró áldomást, melyet Margit kezdeményezett, hogy a skót
urak az Úristen tiszteletére ürítsék poharukat és így méltóképpen
fejezzék be az étkezést.
Az egyszerű nép bajainak orvoslását is személyesen intézte. Kint ült a
palota előtt –Szent Margit kövén” és eléje járulhattak az alattvalók.
Szokása volt, hogy a vasárnap megszentelése után a szegényeket
adományokkal és ruházattal látta el.
Építkezéseket indított, nevéhez kötődik a dunfermlini apátsági templom,
az Ilona szigetén álló dóm és az edinburghi Szent Margit kápolna
megépítése. Bár ez utóbbit lehetséges, hogy később, az ő tiszteletére
emelték.
Margit a nők jogainak védelmében kezdeményezője volt annak a
törvénynek, hogy minden rangú hajadonnak jogában állt megkérni a
férfit, akit szeretett. A megkért férfi visszautasíthatta a házasságot,
de fizetnie kellett érte, illetve megmenekült a fizetéstől, ha
bizonyítani tudta, hogy már másnak a jegyese.
Margit Skócia kereskedelmi terjeszkedését is elősegítette, hogy mind a
külföldi kereskedők jöhessenek Skóciába, mind a skót kereskedők
könnyebben indulhassanak külföldre. A királyi udvarban hímzésre és
szövésre tanította a skót nemesek leányait, akik Margittól nemes
hölgyhöz illő vallásos és erkölcsös nevelésben részesültek. A templomok
számára saját kezűleg hímzett miseruhákat adományozott. Sőt, Webster
szerint a jellegzetes skót szövet, a színes tartan készítését a skótok
Szent Margittól ill. a kíséretében élő magyaroktól tanulták, mert a
vászonszövés mesterségét ő vezette be Skóciában.
Margitnak és Malcolmnak nyolc gyermeke született, 6 fiú és 2 lány. A
hat fiú közül három skót király lett, Edgar, David és Alexander. Később
David két unokája lett király, IV. Malcolm és Vilmos, aztán Vilmos fia,
II. Alexander, majd az ő fia, III. Alexander uralkodott skót földön.
Margit két lánya, Mathilde és Mária, előbb nagynénjükhöz, Krisztinához
kerültek a Romsey zárdába, ott nevelkedtek. Mathilde angol királyné, I.
Henrik (1100-1135) felesége, Mária pedig Eustach boulognei gróf
felesége lett. Máriának házasságából egy Mathilde nevű lánya született,
aki Blois francia gróf felesége lett. Fiuknak, Istvánnak angol
trónfoglalását az akkor Skóciában uralkodó David király támogatta. De
őt a trónon már Plantagenet II. Henrik követte (1154-1189), akinek
ereiben szintén Szent Margit vére csörgedezett Mathilde unokáján
keresztül. A Plantagenet-ház pedig három évszázadon keresztül
uralkodott Angliában.
Margit nagy szeretettel, de szigorúan bánt gyermekeivel. Edmund nevű
fia hibát követett el, aminek következményeként Margit kezdeményezésére
elvették tőle hercegi címét. Ezután szerzetes lett Angliában és csak
évekkel később, mikor őszinte megbánást tanúsított, helyezték vissza
méltóságába. Ethelred nevű fia szintén Angliába került száműzetésbe,
később ott halt meg. A legidősebb fiú, a trónörökös Edward atyjával
együtt esett el 1093. novemberében, négy nappal Margit halála előtt,
Amavici ostrománál, az angolokkal vívott csatában.
Margit gyermekei közül két fiút is szentként tisztel a katolikus
egyház. Az egyikük, I. David, Skócia királya, a másik Ethelred.
Történetüket Hevenesi Gábor írta meg a 17. század végén és a Szentek
élete c. könyvben olvasható. Idézem: –Dávidot szent anyja nagyon
jámborul nevelte, s oly szent és Isten előtt annyira kedves lett, hogy
sok csodájáért a szentek társaságába és sorába került. Egyéb jámbor
jótéteményei mellett, melyekkel utánozni próbálta édesanyja szegények
iránti szeretetét, a püspöki székhelyet Northlakból Aberdeenbe helyezte
át, s birtokokkal és egyéb javadalmakkal látta el. Egyetlen lehetőséget
sem mulasztott el, amikor jámborságát vagy jótékonyságát gyakorolhatta.
Testvére, Sándor halála után meghívták a királyi trónra. Az udvart úgy
irányította, hogy többé semmi tisztátalanság nem fordult ott elő: nem
engedte meg az ivászatokat, és veszekedő embert nem tűrt meg a
környezetében. Uralkodása alatt háborút nem viselt, csupán egy kisebb
lázadás tört ki, egyébként 29 éven át kormányozta békében Skóciát.
Hitvese, Matild, aki Voldiosus northumbriai gróf leánya és örököse
volt, élete virágjában meghalt. Ettől fogva több mint 20 éven át Dávid
nőtlenül, a jámborság és igazságosság cselekedeteiben élt, míg a halál
el nem vágta élete fonalát, hogy elnyerje jámbor cselekedeteinek
jutalmát, a hervadhatatlan koszorút a mennyben.”
Ethelred, akit magyarul Kálmánnak neveznek: –A harmadik virág, aki a
skót királyi családból (Margit és Dávid után) a magyar szentek kertjét
ékesíti, Kálmán. Korábban Edeltredusnak hívták, és Szent Dávidhoz
hasonlóan a magyar származású Margit skót királynő fia volt. Atyjának,
Malcolmnak halála után az országban zavargások támadtak, Kálmánt
elűzték, s különböző országokban kellett bujdosnia. Bujdosása közben a
szerencsétlenséget lelke javára, a szükséget erényre akarván fordítani,
a számkivetést zarándoklattá változtatta, és Jeruzsálembe ment, hogy a
szenvedő Krisztus misztériumaival találkozhassék. A Szentföldön a lelke
igen nagy vigasztalást talált. Hazatérőben, amikor útja Felsô-Pannónián
vitt keresztül, Stokkerauban gonosz emberek kezébe került. Mivel nem
ismerték a nyelvét, kémnek gondolták, s miután kegyetlenül megkínozták,
fölakasztották egy fára. Isten azonban a halála után csodákkal akarta
megvédeni ártatlanságát és szentségét: teste ugyanis, mely már hat
napja függött a fán, nemcsak romlani nem kezdett, hanem mikor
megsebezték, friss vér folyt belőle. Sőt a fa, melyen a drága teher
függött, új lombot hajtott. Mindezek hallatára Henrik, Ausztria grófja
levétette testét a fáról, és ott tisztességgel eltemettette. Hosszú idő
után is változatlanul romlatlan maradt, s később a melki bencés
kolostorban nyilvános tiszteletre helyezték el. Néhány év múlva, amikor
Magyarországon Péter király uralkodott, valószínűleg a rokonság
jogcímén Magyarországra vitték, s nagy tisztelettel őrizték, míg a
szerzetesek kérésére vissza nem került a melki kolostorba.” (Érdekes,
hogy a Kálmán-Ethelred életrajzában közölt évszámok nem illenek bele a
többi forrásból eddig megismert adatokkal, hiszen itt halálát 1012-re
teszik. De Kálmán utazása az 1090-1100-as éveknél korábban nem
történhetett, tehát inkább Szent László vagy Könyves Kálmán uralkodása
alatt lehetett.)
Szent Margit 48 évesen, abban a pillanatban halt meg, 1093. november
16-án, mikor férje és legidősebb fia, Edward halálhírét kapta.
Életrajzában úgy szerepel, hogy ezt a hírt az egyik fia hozta, de
Margit ekkor már legyengülten feküdt és készült, hogy visszatérjen a
mennyei Atyához, ezért fia nem merte elmondani az igazságot, s csak
annyit közölt, jól vannak. De Margit szerette volna tudni az igazságot,
ezért megeskette őt a feszületre, így tudta meg mi történt, aztán hálát
adott Istennek és megköszönte, hogy halála órájában még ekkora
szenvedésben lehetett része. Feljegyezték róla, hogy önfeláldozásban, a
szigorú böjtölések, vezeklések megtartásában, az órák hosszig tartó
imádságokban nem ismert határokat. Halálát követően arcán rózsapír
jelent meg, mely hosszabb ideig volt látható rajta. Ereklyéit 1250-ben
III. Alexander skót király és kísérete jelenlétében értékes
ereklyetartóba helyezték. Később Stuart Mária kérésére Edinburghbe
vitték. Az átszállítás alatt csodás dolog történt, ugyanis az
ereklyetartó egy helyen, Malcolm király sírboltja előtt egy
megmagyarázhatatlan erő hatására a földhöz –ragadt”, ahonnan nem tudták
felemelni. Egy öregember tanácsára akkor Malcolm maradványait is
kiemelték és Margit ereklyéivel együtt közös sírba helyezték. Margit
ereklyéje később, a francia forradalom idején Spanyolországba, az
Escorialban álló Szent Lőrinc templomba került, innen azonban
elveszett. Az 1930-as évek elején Gilles skót püspök kérésére a
Szentszék hivatalosan fordult a spanyol kormányhoz a Szent Margit
ereklyékért, de a válasz az volt, hogy nyomuk veszett.
Margitot 1251-ben IV. Ince pápa avatta szentté. Később X. Kelemen emelte őt Skócia patrónájává. Ünnepét június 10-én tartják.
A skótok ma is hálás szívvel emlékeznek rá. Halálának 900. évfordulóján
avatták fel a Dunfermlin határában álló kórházat, melyet róla neveztek
el. Idegenforgalmi látványosság a barlang is, ahol imáit végezte. A
dunfermlini apátság üvegablakai az ő életének fontosabb állomásait
követik. Az edinburghi St. Gilles templom oldalkápolnája az ő nevét
viseli. A londoni Bodleian könyvtárban Malcomes Béla még kezében
tarthatta Szent Margit imakönyvét, melyhez szintén csodás történet
kapcsolódik. Egy nap Margit asszony kezéből az imakönyv a folyóba
esett, ahonnan csak több órai kutatás után tudták kimenteni. A
könyvecskében az írás és a festmények mégis sértetlenek maradtak,
kivéve a 3. és 37. oldalt, melyek csak fodrosak lettek a víztől.
A francia lourdesi Mária kegyhelyen a skót katolikusok Szent Margit szobrot állítottak a barlang mellett, a forrás közelében.
Malcomes Béla idézi Webster J. M. Margitról írt tanulmányának záró
sorait: –Nagy tiszteletben állt ő a skót nép előtt is, mert a régi skót
nyelv a Margit nevet csak ebben, a magyar formájában ismeri a máshol
elterjedt Margaret névvel ellentétben. A skót szülők ma is
előszeretettel adják a Margit (angol helyesírással Marget) nevet
leányaiknak. - Margit Skóciában is magyar hatás alatt állott; magyar
hatások alatt növekedett azzal a hitbéli örökséggel, melyet
Magyarországról hozott magával... mert a családi erénynek,
hazaszeretetnek, igaz vallásosságnak a példaképe volt, s mert Margit
mutatta meg az utat, melyen át egybeolvadtak a különböző népek, melyek
a jelenlegi brit nemzetet alkotják. A felelősség, mely erkölcsi
tekintetben a nemzetre nehezedik, szintén Margit királyné idejéig
vezethető vissza. Mi, skótok büszkék vagyunk Margitra, de méltán
lehetnek rá büszkék a magyarok is. Emlékezzünk meg róla kegyelettel és
tiszteljük őt, mint az első magyar keresztény misszionáriust.”
Írásommal az a célom, hogy mi magyarok is legyünk büszkék skóciai Szent
Margitra. Ismerjük meg életét és annak hatását, és ha a skóciai
Dunfermlinbe vagy Edinburghbe nem is jutunk el, de Mecseknádasdon
mindenképpen látogassuk meg azt a helyet, ahol született és élt 12
esztendeig.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!